måndag, december 12, 2005

Från folkpartister till folkfacister?

eller vad ska man tro när man läser Maoricio Rojas på DN Debatt. Folkpartiets Mauricio Rojas menar att vi måste börja dikutera det faktum att sociokulturella förklaringar är anledningen till att många invandrare begår brott. Vad är nästa steg? Ska vi införa kollektiva bestraffningar och redan innan brott är begånget dömma människor utifrån etnicitetn och ursprung. Folkpartiet som annars är varma anhängar av individualism antyder här att med en sociokulturell förklaring skulle vi kunna förhindra brott genom att dömma olika grupper utifrån etnisitet eller ras. I en demokrati måste alla har den individuella rätten att bli likabehandlade in för lagen. Jag kanske läser för mycket mellan raderna men jag tolkar Rojas budskap att vi ska dela in människor i olika grupper baserat på etnicitet och utifrån den indelningen på förhand bedömma vilken riskzon man befinner sig i, ja tänk vi skulle helt kunna förebygga brottsligheten eftersom den är förknippad med etnicitet! Det är ju nonsen, hur kan bara få för sig att brottsbenägenhet har något med ursprung att göra.

Och vilka skulle sen klara sig utanför, det finns ju inget som säger att man inte likt Nazityskland ska fortsätta indelningen beroende på politisk åskådning eller religon.

Martin Niemuller, tysk präst, uttryckte sig redan 1945 så här:

”I Tyskland kom nazisterna och tog kommunisterna, men jag sa ingenting, för jag var inte kommunist. Sedan kom de och tog judarna, men jag sa ingenting, för jag var inte jude, Sedan kom de och tog fackföreningsmännen, men jag sa ingenting, för jag var inte fackföreningsman. Sedan kom de och tog katolikerna, men jag sa ingenting för jag var protestant. Sedan kom de och tog mig. Vid det laget fanns det ingen kvar som kunde säga något.”

1 Comments:

At 12 december, 2005 22:21, Anonymous Anonym said...

Smutskastningskampanjen mot folkpartiet blir allt smutsigare ser jag. Vart tog hedern vägen någonstans?

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se eXTReMe Tracker