torsdag, september 29, 2005

I gårdagens svenska dagblad fanns en artikel om att svensken betalar i genomsnitt 6,7 miljoner skatt och att du efter 20 år som pensionär står på plusminus noll.

Egentiligen handlar artikeln om en simuleringsmodell som finansdepartementet använder för att undersöka hur inkomsterna i samhället fördelas och skapas. Nåväl det är inte departementets verktyg som jag tycker är viktigt i sammanhanget utan varför och till vad vi betar skatt.

Alla barn, ungdomar och pensionärer kostar en fasligt massa pengar. I stockholm får ca fyra femtedelar av driftsbudgeten till just den gruppen (ca 20 miljarder kr) och det är dom som arbetar som finansierar detta. Egentligen en ganska lätt mattematik. Regeringens siumeleringsmodell hjälper till att visa hur detta slår över tid. Resultatet är att du i princip betalar dina egna kostnader för såväl barnomsorg och skolgång som pension och äldreomsorg. Snacka om att vi har ett rättvist skattesystem där alla behandlas lika och ges samma förutsättningar till utbildning. Det är det som är generell välfärd!

Vad som däremot upprör mig är kommentarerna till artikeln. Uppenbart finns det många motståndare till generell välfärd bland SVDs läsekrets, men att dom är så egotrippade är för mig en nyhet. En kille är upprörd över att ha tvingats betala över 2 miljoner i skatt. Stackarn han måste säker tjänat över 6 miljoner förra året. En annan tycker att man inte borde få föda barn om man inte kan betala vad det kostar, fastän artikeln uttryckligen säger att du faktiskt betalar dina egna kostnader. Själv tycker jag det är Bra med höga skatter, det ger oss en konkurrenstillgång som få andra länder kan skapa: Nämligen de mångas kunskap. Det är bra för mig och det är bra för dig. Det är bra för alla. Hurra för skatten!

5 Comments:

At 03 oktober, 2005 17:09, Blogger Johan Ingerö said...

Nackdelen med hur ni sossar lyckas få extremt välbetalda toppjobb innan ni ens fyllt trettio är att ni saknar insikt om vad ert eget skattesystem ställer till med.

Jag tjänar väl ungefär en femtedel av vad du gör, och jag uppskattar inte att jag förväntas betala en mycket stor andel av detta, i synnerhet eftersom ni inte ens kan få vård och omsorg att fungera samtidigt som ni gödslar pengar över diverse PR-projekt som Vantör kulturfestival och annat larv. Felet ni gör är att ni anser skattepengar vara något som tillhör er -Partiet- snarare än något som man måste handskas varsamt med och prioritera användandet av. Har dock inget större hopp om att ni kommer att komma till denm insikten heller. Den som vill hitta klyftiga sossar bör nog leta i brittiska underhuset snarare än stockholms stadshus.

 
At 03 oktober, 2005 21:47, Anonymous Anonym said...

En liten liten.. gääsp

 
At 03 oktober, 2005 21:48, Anonymous Anonym said...

Ja förlåt, gäääspen var förstås på den tråååkiga kommentaren.

 
At 03 oktober, 2005 22:36, Blogger Teres said...

För mig är det fullständigt naturligt att jag som tjänar mycket betalar mer, än dom som tjänar mindre, i skatt. Det är ju det som är generell välfärd: Att betala efter förmåga och få tillbaks efter behov och det är ju det som är generell välfärd.

 
At 04 oktober, 2005 12:19, Blogger Johan Ingerö said...

Agnes

Vilket intellektuellt svar. Man blir imponerad!

Teres

Det bemötte ju knappast något av det jag sa. Jag skrev att med en smalare välfärdsmodell så får man dels pengar över till sådant som verklgien ör viktigt, nämligen vård, skola, omsorg, infrastruktur, försvar etc. Dessutom ökar det låginkomsttagarnas köpkraft, vilket skapar arbetstillfällen, framförallt i de områden där låginkomsttagarna bor. Din modell innebär att låginkomsttagarens största månatliga utgift är skatten. Hur kan du kalla det välfärd eller rättvist?

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se eXTReMe Tracker