onsdag, september 23, 2009

Ett unns av sanning och mycket modifikation

I dagens SVD kan kan man läsa om att jag skulle ha krävt närvaro på en stämma i Dalen i förra veckan. Helt riktigt är att jag var där. Helt riktigt är också att jag frågade om jag fick delta på ombildningsstämman som observatör. Det tillätts dock inte och därför stannade jag utanför för att se den cirkus som utspelade sig med ombildningsivrare som sprang runt och knackade dörr för att få in fler fullmakter.

För mig (till skillnad från de boende på Kastnjegården) så handlar den här frågan inte om för eller emot ombildning. Min självklara uppfattning är att varje politiker har ett ansvar att se vilka konsekvenser deras beslut får för dem de berör. Det borde ligga särskilt i de ansvariga politikernas (moderata) intresse.

Konsekvensen för de som bor i Kastanjegårdens är, oavsett ombildning eller inte, förstörd trivsel och grannsämja i många år framöver. Det är ju människors hem vi talar om.

Vi socialdemokrater har tidigare presenterat en Idékatalog med förslag på vad man kan göra för att kvalitetssäkra beslutsprocessen vid ombildningar i de kommunala bostadsbolagen. De förslagen har getts kalla handen av högermajoriteten i stadshuset. I idékatalogen föreslår vi bland annat att en oberoende part eller notarius publicus ska närvara vid ombildningsstämmorna och att ta bort kopplingen mellan genomförd ombildning och konsultens inkomster.

13 Comments:

At 23 september, 2009 18:07, Anonymous Johan Johanson / Rädda Linjalen said...

Stort tack för ditt civilkurage att närvara Teres.
Jag håller med dig. Man behöver vare sig vara för eller emot ombildningar för att anse att de ska ske på ett sjysst och demokratiskt sätt. På Kastanjegården fick vi se prov på raka motsatsen.

Det som behövs är klarare och modernare regler runt omvandlingar. HÄR är vårt förslag på sådana, och jag hoppas att så många som möjligt av de ansvariga i Stadshuset och allmännyttan tar del av förslaget, för så här får det bara inte fortsätta.

Haregott!
Johan Johansson / Rädda Linjalen

 
At 24 september, 2009 06:58, Blogger Johan Ingerö said...

Struntprat, Teres.

Att kräva närvaro på möten man inte bjudits in till och sedan, när man inte får komma in, stanna utanför och "observerera" är en klassiskt metod som dagligen används i länder som Iran, Zimbabwe och Vitryssland.

Den "grannsämja" du talar om skulle allts¨gå ut på att de som vill hindra andra människor att köpa sin bostad för sin vilja fram, i strid med resultatet i det senaste kommunvalet.

För övrigt bodde jag i Dalen i flera år. Jag har sett hur området utvecklats sedan det invigdes i början av åttiotalet. Du däremot har uppenbarligen inte sett något annat än partiexpeditioner under hela ditt liv. Då hade du vetat att "grannsämjan" i Dalen skulle må bra av lite mer blandat boende.

 
At 24 september, 2009 08:15, Blogger roberth said...

Hur vänsterextremister som du kan sitta där du gör är en gåta skäms på dig fy fan!

 
At 24 september, 2009 08:20, Anonymous Anonym said...

Teres dina fagra ord om att du "bara observerade" är i sammanhanget ungefär som pundaren på tunnelbanan som "bara rengjorde naglarna" med den tre decimeter långa rambokniven. Vaddå hotfullt?

Du och resten av ditt sällskap hade inte där att göra. Er närvaro störde folk så til den grad att några ändrade sina röster. Du har alltså stört en demokratisk process.

Hot och skrämsel, det är inte vad jag trodde socialdemokrati stod för. Men jag kanske är naiv.

 
At 24 september, 2009 08:55, Anonymous Anonym said...

Jag läste om detta i Svd i dag och på Ingerös blogg.Det är en skam för hyresgästföreningen. Riktigt lågt hanterat./Nilla

 
At 24 september, 2009 18:08, Anonymous Anonym said...

Visst är det jobbigt med demokrati...bättre med en stat, en regering, som sitter för evigt...som i Iran, Cuba...för där har de boende en bra grannsämja...blir så trött...jag VAR sosse...nu är jag PP eller Moderat...det rödgröna laget är inget för oss i sthlm...längre...

 
At 24 september, 2009 22:20, Anonymous Anonym said...

Hej
Du gör vad varje politiker oavsett parifärg bör göra. Med egna ögon och öron följa effekten av politiska beslut hos de som berörs av beslutet.
Skönt att någon politiker vågar stå på dig.
Min röst har du.
Hyresgäst

 
At 24 september, 2009 23:39, Blogger Teres said...

Man slutar inte förvånas över kommentarer från dom som inte var där... Jag krävde aldrig att få närvara, jag frågade om jag fick vara med och fick svaret att det inte gick för sig.

Jag tycker det är en mycket märklig debatt som försigår. Det borde ligga i varje politikers intresse att veta hur saker och ting går till i verkligheter. Jag önskar verkligen att majoritets politikerna faktiskt lämnade stadshuset för en stund och gav sig ut för att se hur det faktiskt går till. Sist men inte minst önskar jag att man anammar våra krav om en rättsäker ombildningsprocess.

Det skulle aldrig falla mig in att vare sig hota eller skrämma någon, tvärtom har jag den största respekt för olika åsikter, men det ska gå juste till och det borde ligga i allas intresse.

 
At 25 september, 2009 08:25, Anonymous Anonym said...

Teres, du vill bara "att det ska gå just till"?

Med lögner, ryktespridning, förtal, att hindra mötesdeltagare från att kontakta hyresgäster?

Du följde med en HGF-pöbel som enligt vittnesuppgifter utövade metoder som hör hemma i bananrepubliker, inte i en demokrati som Sverige. Det var inte fråga om att vara "vittnen" utan att utöva intimidering. Du borde skämmas.

 
At 25 september, 2009 10:35, Anonymous Anonym said...

Hej Anonyma tyckare och kritiker.
De sätt som ni kommenterar vad som hänt visar tydligt att ni på inget sätt har korekt information. Jag var där och vet. Jag skriver också anonymt vill inte ha mer skit eller hot.

 
At 03 oktober, 2009 00:56, Anonymous Lasse, Björkhagen said...

Det är märkligt hur aggresiva människor kan bli när pengar är inblandade. Omvandlidlingshysterin plockar verkligen fram de sämsta sidorna hos folk. Det kan man om inte annat konstatera när man läser dessa kommentarer.
Jag tycker att det var alldeles utmärkt av Teres att vara på plats i verkligheten. Det borde fler politiker vara.

 
At 03 oktober, 2009 20:39, Anonymous Anonym said...

Jag tycker teres gjorde helt rätt, trots att jag röstar borgerligt. Man kan faktiskt rösta borgerligt och vara mot ombildningar och rösta s och vara för. Den partipolitiska frågan hör inte hemma i sammanhanget men alla politiker oavsett parti borde va intresserade av att det går demokratiskt riktigt till! Har fått en lokal fp -politiker att ta upp frågan i sin kommun,får se hur det går.
Jakim larsson är jag riktigt arg på.
svd har gått ut och medgett felaktigheter i sin artikel.

 
At 14 februari, 2012 17:45, Anonymous Anonym said...

Uns stavas det, inte unns.

Raina Berglund

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se eXTReMe Tracker