måndag, mars 27, 2006

Socialdemokratin måste slopa kravet på republik...

...skriver Nalin Pekgul på DN Debatt.

Kaffet spruta över halva köket när jag slog upp tidningen. Jag får inte ihop det. Hur kan kvinnoförbundets ordförande tycka så här? Jag menar, för mig som socialdemokrat är det självklart att i ett jämlikt samhälle kan man inte födas till en position eller ämbete. Representera Sverige kan bara någon som är vald att representera sverige göra!

Kronprinsessn må vara kvinna, men det spelar väl ingen roll. Vi har ett tillfälle att ändra den ordning som råder i den stund som kungen lämnar tronen. Den borde utnyttjas till att avskaffa monarkin. Sen ser jag gärna att vi därefter väljer en kvinnlig president.

3 Comments:

At 28 mars, 2006 15:57, Anonymous Anonym said...

Dagens tips:

http://www.republik.nu/repf/blimedlem.html

 
At 08 april, 2006 00:17, Blogger Pennskaftet said...

Fortsättningen är ju inte heller så skoj med hennes ursäkt "jag har inte sagt det här som ordförande i s-kvinnor utan som privatperson". Om Nalin inte varit ordförande i s-kvinnor hade hennes åsikt i frågan inte varit intressant, för varken media, allmänhet eller mig.

 
At 10 april, 2006 09:49, Blogger Teres said...

Och så gjorde jag... Gick med i republikanska föreningen alltså!

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se eXTReMe Tracker